Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

dinsdag 24 mei 2016

Thema ballonnen in de eerste kleuterklas

Vanochtend stond ik in het eerste kleuterklasje. Het thema dat ze deze week hebben in de klas, is 'ballonnen'.

Ik vertelde het verhaal 'Pip en Posy en de grote ballon'. Een leuk verhaal, met een toffe inhoud. Heel herkenbaar voor de kleuters.





















De kleuters mochten stempelen met een ballon op een grote ballon. Dit was voor hen een erg leuke ervaring!


Ik maakte ook een variant op het spel 'Bonte Ballonnen', maar met de prenten van Jules en Marie. De kleuters moeten 6 verschillende kleuren ballonnen verzamelen op hun kaart.


Ik maakte voor een stage eerder al een spel met mijn draairad: de kleuters moeten de ballonnen vervolledigen. 

We leerden ook een liedje rond ballonnen. De kleuters konden meebewegen op het lied. Vooral het 'pang!' op het einde was fantastisch! Toch was er één kleuter bang van de ballon...




Natuurlijk mocht ook Tik Tak niet ontbreken in de klas! Ik werkte zelf een tik tak uit rond 'ballonnen'. De fiche kun je hier vinden. Ik probeerde iets nieuws uit: een prent verstoppen achter crêpepapier. Een leuk nieuwtje! Zeker voor herhaling vatbaar! De kleuters genoten zichtbaar!



Ik zorgde voor kalenders om in het klasje te gebruiken. Ik maakte een aanwezigheidskalender, een weerkalender, kindjes van de dag en een weekkalender. Dit zorgt er voor dat de kleuters ook op dinsdag hun structuur hebben.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten