Ondertussen ben ik al enkele weken bezig met het uitwerken van thema vakantie in de klas. Ik maakte heel wat materialen zelf, maar vond ook enkele kant en klare materialen op het internet.
De brainstorm maakte ik met de kleuters van de tweede kleuterklas. Waar denk je aan als ik zeg 'vakantie/zomer'? Heel wat dingen kwamen uit hun mond, de juf probeerde om dat zo mooi mogelijk te tekenen!
Beeldend werkje: in de zomervakantie willen we de zon zien! We maakten zelf een zon op een druilerige zomerdag. De kleuters mochten alles zelf doen.
Ik maakte ook enkele spelletjes rond het thema.
Een absolute topper was het draairad spel met de ijsjes! Het spel biedt vele mogelijkheden!
Ik maakte enkele opdrachtkaarten: de kleuters moesten de verschillende bollen verzamelen.
Mogelijkheden om dit spel te spelen:
- Kleurenspel: je draait aan het rad en neemt het bolletje in die kleur. Speciale velden: vraagteken = een kleur kiezen, bolletje = je ijsje smelt en alle bolletjes moeten weer weg.
- Telspel: er wordt nog een dobbelsteen aan het spel toegevoegd. (Ik gebruik de dobbelsteen in een potje van de action, de kleuters vinden het geweldig om op het stangetje te mogen drukken én de dobbelsteen raakt nooit meer zoek!) Er wordt eerst gedobbeld, daarna wordt er aan het rad gedraaid: je neemt het aantal bollen in een bepaalde kleur en legt het op je hoorntje. Wie maakt het grootste ijsje?
- Spel met de opdrachtkaarten: iedere kleuter krijgt 2 opdrachtkaarten. Probeer zo snel mogelijk alle bollen te verzamelen die de klant graag zou eten!
- Spel zonder draairad: patronen naleggen van ijsjes.
Eerder tekende ik al de mannetjes met de ijsjes in de handen. Toen maakte ik ze op aanvraag van een juf, om ze als werkblad te gebruiken. Ikzelf maakte er een memorie van.
Ik maakte ook een spelletje met ijsjes die ik besteld had via Aliexpress. Het werd een memorie, maar we gingen ook wiskundig aan de slag met de lekkere ijsjes: sorteren, groeperen, meer dan/minder dan, minst, meest,.. Bij het meest en minst, kwam de krokodil helpen! De kleuters vonden dit fantastisch!
Een telspel met schelpen: echte schelpen leggen op de emmers, daarna tellen!
Ik gebruikte voor enkele kleuters die zorg nodig hadden, zoekplaten rond het strand. De kleuters kregen telkens fragmenten die ze moesten zoeken op de prenten. We verwoorden telkens wat er allemaal te zien was, wat je er mee kan doen,..
Ik maakte ook heel wat matrixen: beide moeilijkheidsniveau's. Alle matrixen zijn gemaakt met Photoshop en word.
Een werkje: tel de kinderen in de speeltuin! Kleur het juiste aantal bolletjes!
Nog een werkje: waar spelen de kinderen? Knip, plak en kleef!
Prenten om rond de speeltuin te spreken én klassikaal te tellen: hoeveel kindjes? (Als voorbereiding op het SWB hierboven.)
De eerste kleuters mochten tijdens het dagaccent 'waterpret' eendjes vangen! Een echt succes!
Ik gaf ook opnieuw schrijfdans: we maakten de golven van de zee met daarin enkele vissen, krabben,.. We maakten ook het zonnetje en een ijsje. (3 lessen schrijfdans dus!)
Alle downloads, prenten,... staan online op de themapagina!
Leuk thema weer.
BeantwoordenVerwijderen