Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

dinsdag 24 september 2013

Tik Tak huisje

Ik ben bezig met het maken van een tiktak huisje. Gisteren tekende ik alles op de planken en nam ik mijn zaag erbij. Op het plannetje hieronder zie je de afmetingen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Ik heb de verschillende onderdelen (8)  in totaal een cijfer gegeven. Dat zijn de rode cijfers.
Er moet nog een blokje van 2 op 2 bijgemaakt worden. Dit staat nog niet op het plan.

Op de volgende foto zie je hoe de onderdelen aan elkaar vastgemaakt moeten worden. Dit doe je door de stukken met houtlijm aan elkaar te kleven.

De deurtjes worden met behulp van scharnieren vast gemaakt. Monteer de scharnier zodanig dat de deuren naar buiten opengedraaid kunnen worden.



Wanneer alles op maat gezaagd werd, kon alles een laagje verf krijgen! :)







Dit is mijn resultaat! :)
 
 




 
Het schaapje goot ik in gips en beschilderde ik daarna! Ik heb er 2 gemaakt. Zo kan ik telkens ook 2 voorwerpen gebruiken die iets met het thema te maken hebben.


 
Verder maakte ik ook een puzzeldeur. Daarvoor gebruikte ik MDF van 9mm dik.
De grote plank is 40cm op 30 cm. De luikjes zijn 10 op 15cm.  Ik heb er 8.

 

2 opmerkingen: