Thema piraten in de straat. We werkten het thema uit rond dit prentenboek.
We werkten tijdens de week en half niet enkel rond de buitenkant van het boek (de piraten), maar ook aan de binnenkant van het boek (de achterliggende boodschap dus
De klas werd als volgt verrijkt:
Hier konden de kleuters schatkaarten maken en een schat verstoppen. De kleuters konden ook flessenpost maken voor een kleuter uit de klas. De flessenpost stopten de kleuters dan in het net. Dat net werd op het einde van de dag geledigd.
Het verhaal moest iedere dag aan bod komen. We gebruikten heel wat verschillende manieren om het verhaal te vertellen:
- deel 1 van het verhaal
- deel 2 van het verhaal
- het volledige verhaal vertellen met grote prenten op het digiboard
- het verhaal op rijm voorlezen
- het verhaal vertellen op muziek
- een digitaal prentenboek
- het verhaal vertellen met een magneetbord
- het verhaal in het Frans vertellen
- het verhaal dramatiseren
Kleuters luisteren en bekijken mijn zelfgemaakt digitaal prentenboek.
Op een morgen wou Emma de klaspop ook een echte piraat zijn. Een kleuter mocht een ooglapje maken. Een andere kleuter kwam op het idee om een piratenhoed te halen uit de piratenboot.
De bouwhoek veranderden we in een piratenboot. In de piratenboot was er materiaal aanwezig om zich te verkleden in echte piraten. Ook de schatten, wapens en verrekijkers waren aanwezig!
De kleuters konden zich zeer goed inleven!
Verder knutselden we verrekijkers, leerden we een lied. We speelden ook een spel 'Sos pirates'.
Tijdens de stage werd er vaak afgesloten met het 'groot piratenspel'. De kleuters mochten een vis op vissen. Deze vis had een bepaald kleur, wat stond voor een bepaalde opdracht. Enkele opdrachten hiervan waren:
De rijmpapegaai
Beschrijf wat je ziet op de praatplaten
Memoriebord, gemaakt met cd-dozen.
Dit deden de kleuters héél graag! Een echte hit!
Verder had ik nog enkele spelletjes gemaakt dat de kleuters tijdens het vrije spel mochten spelen:
Mini loco in het thema.
Contractwerk rond het thema
Taal - en rekenspelletjes op het digiboard.
Hide and seek: pirates
Voor de bewegingslessen moesten we een les bewegingsexpressie geven. Dit gaf heel veel mogelijkheden. Het was de eerste keer dat ik zo'n les moest uitwerken. Het was een geslaagde les! De kleuters konden zich goed inleven.
Een andere les was een les hoekenwerk. Hiervoor maakte ik een kegelspel in het thema. Ook maakte ik prenten in het thema:
zou ik eventueel de piratenpakjes kunnen lenen een weekje?
BeantwoordenVerwijderenDat is niet mogelijk, het spijt me.
Verwijderenhoe heb je het piraten wiel gemaakt ?
BeantwoordenVerwijderenHallo
VerwijderenHet is gemaakt in hout. De uitsteeksels die je ziet, zijn handvaten die je kan kopen in de DIY-zaak.
groetjes