De kleuters vonden dit ook een erg boeiend en leuk thema. We sloten het thema af met een echte tentoonstelling in de klas, zoals in een echt museum. De tentoonstelling werd officieel geopend en de vriendjes van de 2de kleuterklas kwamen kijken.
In de week werkten we rond verschillende kunstenaars: Michelangelo, Mondriaan, Keith Haring, Kandinsky. De kleuters mochten telkens een kunstwerk maken dat aansloot bij de kunstenaars.
De waarneming deed ik over de verschillende schildersspullen en de verschillende soorten verf. Aansluitend mochten de kleuters experimenteren met de verschillende soorten verf. Ik had voor elke kleuter een kleine schildersezel, zodat ze konden ervaren hoe het was om op een schildersezel te schilderen. Een leuke ervaring!
De kleuters schilderden zoals Michelangelo, toen hij het plafond van de Sixtijnse kapel van het schilderen was.
De kleuters mochten experimenteren met acrylverf en waterverf op de schildersezel. Daar kwamen enkele echte kusntwerkjes uit!
'Landschap met bergen'
'spelen in de wei met vlinders'
'lentebloem'
De kleuters mochten samenwerken om een groot schilderij te maken zoals Keith Haring. Eerst mochten ze in de bouwhoek op het papier liggen. Een vriendje tekende hen over op het papier. Daarna gingen ze aan de slag met de verf.
Ik vertelde het boekje ' De stip' in mijn kamishibai. De kleuters vonden dit een zeer mooi verhaal. Nadien mochten ze zelf aan de slag. Dit deden ze op een eierkarton!
Hier enkele sfeerfoto's van de hoekverrijking:
het atelier van de schilder
boekenhoek
klasversiering: penseel
lieveheersbeestjes: kleuren leren mengen
spel met wasknijpers
klasversiering
verschillende zelfgemaakte puzzels in het thema
grote schildersezel in het atelier van de kunstenaar
de woordkaarten die de kleuters konden naschrijven
Op vrijdag was dit voor de kleuters magisch: de livestream van de zonsverduistering volgen op de computer.
Mijn zelfgemaakt spel rond het thema de schilder: een soort van memorie. De kleuters vonden dit een erg leuk spel. Ze waren enthousiast om het spel te spelen.
Ik maakte ook een spel met mijn logiset. Hier zie je één van de grondkaarten.
Het lied dat we leerden tijdens deze week.
Verdere sfeerfoto's volgen nog!
Mooi materiaal heb je gemaakt. Maar wat is de bedoeling van dat spel met de wasknijpers en het soort memoriespel? Ik studeer ook kleuteronderwijs en vind dat je altijd leuke ideeën hebt. Ik ben benieuwd wat juist de bedoeling is van die spellen :) alvast bedankt!
BeantwoordenVerwijderenHet spel met de wasknijpers: combineren van de verschillende kleurtinten.
VerwijderenEn het memoriespel is gebaseerd op het spel 'kleine vos wordt grote beer'. De spelregels van dit spel staan op google! :)
groetjes
Welke boeken heb je gebruikt in de boekenhoek?
BeantwoordenVerwijderenIk gebruikte enkele prentenboeken en ook enkele informatieve prentenboeken.
VerwijderenPrentenboeken:
- de stip
- kasper de schilder
- meneer René
- de wonderschilder
- moessorgski
- sarina's toverhoed
- meneer kandinsky was een schilder.
Laatst kocht ik een leuk boek om in combinatie met Pasen te doen: 'een reis door schilderijenland' van Marcus Pfister.
Hoe heb je de puzzels gemaakt?
BeantwoordenVerwijderenDe puzzels zijn gemaakt in MDF. Ik zaag de puzzels met mijn elektronische figuurzaag. Daarna schilder ik ze. :)
VerwijderenHallo! Het spel met de wasknijpers en de verschillende kleurtinten vind ik heel leuk gevonden. Kan ik dit ergens vinden? Alvast bedankt!
BeantwoordenVerwijderen