Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

maandag 28 oktober 2013

Zelfgemaakte voddenballen en zwaailinten!


De voddenballen heb ik gemaakt met volgend patroon: http://www.purlbee.com/the-purl-bee/2008/8/16/fabric-beach-balls.html 
 
Ik gebruikte voor mijn ballen het kleinste patroon. Natuurlijk kun je dit zo groot of zo klein maken als je maar zelf wil!
Ik koos telkens voor een effen stofje  en een bijhorend stofje met een leuk motiefje. De eerste bal was wat sukkelen en fikkelen, maar de tweede ging al veel vlotter!
Nu heb ik er 8 gemaakt, dat is het verplichte aantal. Deze zomervakantie zal ik mijn  aantal uitbreiden tot 28.
 
Hieronder een sfeerbeeldje van deze middag:
 

 
De hond mocht met het eerste probeersel spelen :)
 


 
Een andere opdracht voor beweging was het maken van 8 zwaailinten. Ikzelf maakte er 28, zodat alle kleuters één kunnen hebben.
Ik gebruikte de vier hoofdkleuren: geel, rood, blauw en groen.
De stokken die ik hiervoor gebruikte hebben een diameter van 1 cm.

2 opmerkingen:

  1. Hey Annelies
    Ik ben Lisa. Ik geef turnles aan kleutertjes. In maart is onze turnshow en graag zouden wij met linten werken.
    Wij willen deze ook zelf maken. Ik vind die van jou super mooi!
    Welke stof heb je gebruikt? Hoe lang en breedt zijn de linten? Welke stokjes heb je gebruikt? En hoe heb je de linten aan de stokjes vastgemaakt?
    Met vriendelijke groeten
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lisa
      Ik heb satijnlint gebruikt. Mijn lint is 12 mm dik, ik knipte de linten op 160cm (de effectieve linten zijn 150cm, maar omdat ik de eerste 10cm dubbelnaaide, dus een langer lint).
      De stokjes hebben een diameter van 15mm, ik heb ze gekocht in de Gamma, net zoals mijn schroeven met een oog. Ik draaide eerst de schroeven in de stok vast. Ik kocht sleutelhangerringen met een diameter van 20 mm. Ik naaide de linten vast aan deze ringen, op ongeveer 10 cm van de ring.
      Daarna de sleutelhangerring door het oog van de schroef en ze waren klaar!
      Groetjes
      Annelies

      Verwijderen