Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

dinsdag 15 december 2015

Maaltafels en deeltafels

Afgelopen twee weken stond ik in het tweede leerjaar. 
De leerlingen waren volop bezig met het aanleren van de tafels. Ik mocht de tafel van 4 aanleren. Deze werd gevisualiseerd met een klavertje vier.

MAALTAFELS

De leerlingen leren de tafels eerst aan met MAB materiaal. Daarna wordt de tafel nog enkele malen herhaald.

De leerlingen krijgen hun individuele tafelkaartjes. Aan de achterkant van de tafelkaartjes staat de oplossing. Iedere tafel krijgt een ander kleur. Dit maakt het handiger om de tafels apart in te oefenen. De leerlingen kunnen zichzelf controleren met deze kaartjes, wat het alleen oefenen mogelijk maakt.

Een tafelrooster is ook leuk en geeft de leerlingen een goed overzicht van alle tafels. Een tafelrooster ziet er zo uit. Dit is één dat ik zelf gemaakt heb. De leerlingen mogen telkens ze een nieuwe tafel leren, deze tafel invullen. Ze kunnen ook het cijfer kleuren.
Het tafelrooster kun je hier gratis downloaden! Veel plezier ermee!

















Bij het oefenen van maaltafels bestaan er heel wat verschillende spelletjes:

- bingo met maaltafels: leerlingen krijgen een rooster met uitkomsten van verschillende maaltafels. de maaltafels roep jij één voor één af. Een spel dat door alle leerlingen van de klas gesmaakt werd.

- Jungle speed aanpassen: je maakt kaartjes met maaltafels en kaartjes met uitkomsten. Spelregels blijven hetzelfde: wanneer de uitkomst en de maaltafel open liggen, nemen deze personen zo snel mogelijk de totem in het midden van de tafel.

- memoryspel

- kwartet: deze foto vond ik op pinterest.
©JufYvon: Kwartetspel tafels 1 t/m 5:

- een ganzenbord met de maaltafels: dit is eentje met de tafel van 2. 



Leuk om de leerlingen te stimuleren is een tafelkampioen uitroepen per week: een bepaald moment in de week worden de tafels overhoort. De leerling die alles juist heeft, mag zich een week lang tafelkampioen noemen. Hij/zij krijgt ook een klein bekertje. 

DEELTAFELS


Ook bij de maaltafels laat je de leerlingen eerst zelf ervaren wat delen door betekent. Dit doe je bijvoorbeeld met het MABmateriaal. Laat de leerlingen 16 blokjes nemen en dan verdelen in  groepjes van 4. Zo ervaren de leerlingen wat delen door is..
Daarna wordt de link gemaakt met het honderdveld. 

De deeltafels worden opgeschreven, de leerlingen krijgen ook hier dezelfde individuele kaartjes. Zo kunnen ze deze individueel oefenen.


Ook hier kun je dezelfde spelletjes gebruiken. Er zijn ongetwijfeld nog heel wat meerdere manieren! Ideetjes mogen steeds als reactie gegeven worden! :)

Er bestaan ook heel wat spelletjes op de markt. Ikzelf heb reeds twee spelletjes:

Kijk en leer: spelenderwijs leren delen. Het is een spel, maar je kan het ook gebruiken om de deeltafels in te oefenen klassikaal.
Hieronder zie je de spelregels: 


Ik kocht vandaag in de kringloopwinkel het spel 'malle getallen:delen'. Ik kocht het voor amper 2 euro. Het spel bevat heel wat kaartjes met daarop een oefening. De kinderen kunnen zelf controleren met de speciale envelop. Die toont het antwoord. 
Dit spel is ook te vinden in andere uitgaves: vermenigvuldigen, optellen en aftrekken, meten en metend rekenen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten