Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

zaterdag 14 mei 2016

Thema pleisters en verkeer

Volgende week zijn mijn thema's 'pleisters' en  'de bus'. Ik maakte enkele activiteiten rond dit thema.

Een puzzel voor mijn eerste kleuters. De juiste pleister zoeken. (Sorteren op grootte)




Ik vertel het verhaal 'De lamp van Max'. Daarna wordt aan de hand van onderstaande prenten het verhaal naverteld. 
Ze worden ook gebruikt om in de juiste volgorde te leggen. Nadat dit klassikaal gebeurd, gaan we dit ook doen in een individueel werkje. 








Om in het poppenhuis te gebruiken, maakte ik enkele pleisters in vilt. Deze kunnen dan gebruikt worden op de knuffelberen en poppen in het huisje.



Voor mijn thema verkeer maakte ik onderstaand busspel. Je kan er heel veel kanten mee op. 
  • per twee: kleuter maakt een bus, de andere maakt deze bus na aan de hand van wat de andere zegt.
  • Spel met dobbelsteen: zo snel mogelijk de kaart vol.
  • Naleggen van de verschillende opdrachtkaarten
  • ....






Meer ideeën? Bepaalde zaken verkrijgen? Kijk onder het tabblad 'verkeer' en 'ziek zijn'!

12 opmerkingen:

  1. Dag Juf Annelies, Ik vind jouw zelfgemaakt busspel superleuk ! wil je dit delen ? Heb ook heel wat materialen om uit te wisselen. Groetjes Valerie (valerie.derez@telenet.be)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Valerie, ik stuur je een mailtje met het spel in! Groetjes Annelies

      Verwijderen
  2. Hey Annelies, jouw busspel is echt geweldig! Ik studeer in juni af als kinesitherapeut voor kinderen en dit lijkt me een superleuk spel naar visueel ruimtelijk inzicht voor de kindjes op stage. Zou je dit willen delen? Groetjes, Cheyenne (cheyennemichels95@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag juf Annelies,

    Heel leuk, jouw busspel! Dat zou ik ook graag gebruiken volgende week in mijn klas. Zou je dit willen mailen? Janssens_c@hotmail.com
    Alvast bedankt!
    Groetjes Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op deze pagina kun je een downloadlink vinden van het busspel.
      http://kleuterjuf-annelies.blogspot.com/p/thema-vervoersmiddelen.html

      Verwijderen
  4. Bonjour,
    Serait il ,possible de partager votre jeu il est super.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Annelies
    jouw eerste puzzel (sorteren op grootte en de juiste pleister vinden) ziet er super leuk uit! Ik zou dit graag gebruiken in mijn klasje. Zou je dit willen delen ajb?
    blomme.l@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Annelies! Jouw puzzel met de pleisters sorteren op grootte ziet er super leuk uit! Zou je dit willen delen ajb?
    Groetjes Lien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Annelies,
    Zoals de meeste vind ik die eerste puzzel enorm leuk en zou die graag voor mijn Thema ziek zijn gebruiken in de klas als dit mag. Zou je die met mij ook willen delen aub? :) (neal.cautaert@student.ap.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Annelies, zou je aub je pleisterplaat en je busspel willen delen voor in mijn klasje aub?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooo spelletje met pleisters zouden hier welkom zijn....

    BeantwoordenVerwijderen