Ik ben een creatieve kleuterjuf! Het liefst raak ik die creativiteit kwijt in de kleuterklas. Ik doe het door te knutselen, te haken, te tekenen, te naaien, te werken met photoshop,... Ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te maken! Deze website is ontstaan omdat ik mijn ideeën met (toekomstige) kleuterjuffen - en meesters wil delen!

Zoeken in deze blog

woensdag 8 juni 2016

Thema vaderdag

Ondertussen is het volop de periode om rond vaderdag (op vaderdag klikken om naar mijn themapagina te gaan, waar ik alle materiaal rond vaderdag verzamel) te werken in de klasjes! 

Eerder postte ik al mijn logiset dat ik gemaakt had rond vaderdag, met de daarbij horende opdrachtkaarten.

Deze week werkte ik verder met het logiset: voor de eerste kleuters, gebruikte ik de helft van de kaarten, enkel de vaders zonder das. Zo kwam ik op 16 kaartjes uit voor de eerste kleuterklas.

Als vaderdagcadeau maken we in de tweede kleuterklas een parkeerschijf en een sleutelhanger. De sleutelhanger wordt gemaakt met strijkkralen. Ik maakte het patroon van de auto op de website om zelf je eigen kralenplanken te maken. een aanrader!

Met mijn eerste kleuters werkte ik rond het boekje 'wiebelbillenboogie'. Ik maakte van het verhaal kamishibai-platen, zodat ik het kon vertellen met mijn kamishibai. Ik maakte kleine detailprenten om daarna op zoek te gaan naar de details op de prenten. Iedere kleuter mocht iets zoeken.

Als tussendoortje gingen we de wiebelbillenboogie dansen! De kleuters vonden dit een zeer leuk liedje.


Ik maakte zelf een spel om begeleid te spelen. De kleuters vonden het een zeer leuk spel! Het biedt ook mogelijkheden om het tijdens het vrije spel zelfstandig te spelen.
Meer info is te vinden op mijn themapagina!




De kleuters konden ook mijn zelfgetekende kleurplaat inkleuren en daarna mochten ze de bellen stempelen met een keukenrol en blauwe verf. 

In de namiddag maakten we een bananenmilkshake. Mmmm wat was dat lekker!

We speelden ook een telactiviteit in de kring: de olifant lag in de kring, de kleuters mochten elk om beurt dobbelen. Daarna telden we samen de ogen op de dobbelstenen. De kleuter mocht het aantal pluimen uit de zak halen en op de olifant leggen, zodat ze indiaan konden spelen.

Natuurlijk mocht ook tik tak in dit thema niet ontbreken! Telkens weer een fantastische ervaring voor de kleuters.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten